KÖZÚTI BALESET OKOZÁSA

A közúti baleseteket első körben két csoportra oszthatjuk. Anyagi káros balesetekre (ahol nem történik személyi sérülés) és személyi sérüléssel járó balesetekre.

A személyi sérüléssel járó baleseteket alapvetően további 2 csoportra oszthatjuk. Könnyű sérüléssel (8 napon belül gyógyuló) és 8 napon túl gyógyuló sérüléssel járó balesetekre.

Az anyagi káros és „könnyű” sérüléssel járó esetek vizsgálatánál szabálysértési (rendőr) hatóság jár el. Ilyenkor rendőrség hozza meg az elsőfokú határozatot, de ezen eljárások is gyakran a bíróságon „végződnek”, a legkedvezőbb döntés eléréséhez.  Bár ezen esetek (anyagi kár, vagy könnyű sérülés) enyhébb megítélésűnek számíthatnának, azonban a gyakorlati tapasztalat az, hogy szinte minden esetben a rendőrség járművezetéstől történő eltiltást alkalmaz azzal szemben, akinek a baleset miatti felelősségét megállapítja. Így osztott felelősség esetén akár mindkét gépjármű vezetőjét eltilthatja a gépjárművezetéstől. 

Emiatt is hasznos, ha a balesettel érintettnek minél hamarabb van lehetősége közlekedési balesetek vizsgálatában jártas ügyvéddel konzultálni, mivel baleseti ügyekben tapasztalt  ügyvédnek ekkor van a legjobb lehetősége kihozni az ügyből a maximumot. Természetesen később is segíthet egy közúti balesetekre szakosodott ügyvéd a jogerős határozat megszületésig, de az ügy előre haladtával feladata egyre nehezebbé válhat.

Amennyiben a balesetben legalább egy személy 8 napon túl gyógyuló sérülést szenved, akkor büntetőeljárás keretében vizsgálja a rendőrhatóság a balesetet. A baleset felelősével szemben vádat az ügyészség emel, és így a döntést (felelősség megállapítása, büntetés kiszabása) a bíróság hozza meg.

Mind a szabálysértési és büntetőeljárásban sokszor az a legnagyobb tét az Ügyfél szempontjából, hogy „megmaradhat-e a vezetési jogosultsága”(vezetői engedélye), és ha eltiltják, akkor mennyi időtartamra teszik azt.

Szabálysértési eljárásban szinte „kötelező” jelleggel alkalmazza a rendőrség az eltiltást, mely 1-12 hónapig terjedhet, általában 3-7 hónapos eltiltást alkalmaznak, de előfordul 12 hónapos eltiltás is. Eltiltás akkor is alkalmazható, ha nem történik személyi sérülés.

Emiatt, akinek a jogosítvány létszükséglet, célszerű a baleset bekövetkezése után mihamarabb közlekedési balesetekre szakosodott ügyvédet felkeresnie, mert ekkor lehet a legnagyobb eséllyel az Ügyfél számára a legkedvezőbb „eredményt” elérni, vagyis ne tiltsák el a gépjárművezetéstől, vagy a legminimálisabbra lehessen azt csökkenteni. Mostanában történt, hogy egy Ügyfelemet érintő, a rendőrség által „hozott” 12 hónapos eltiltást sikerült 1 hónapra mérsékelni, úgy, hogy ehhez a bírósági jogorvoslati lehetőséget is ki kellett merítenem.

Ügyfeleim számára ezidáig szinte minden szabálysértési baleseti ügyben el tudtam érni, hogy ne tiltsák el a gépjármű vezetéstől. Büntetőeljárásban vizsgált baleseteknél általában sikerült elérnem az eltiltás mellőzését, de ha erre az eset súlya miatt nem volt lehetőség akkor is elértem, hogy az eltiltást az Ügyfél számára is elfogadható mértékben korlátozzák.    

Büntetőeljárás keretében (8 napon túl gyógyuló sérülés esete) indult eljárásoknál a gépjárművezetéstől történő eltiltás mértéke általában hosszabb, mint a szabálysértési eljárásban, akár években is mérhető. Olyan eset is előfordul, hogy először szabálysértési eljárásban indul az ügy, majd büntetőeljárásban folytatódik. 

Amennyiben a baleset során, vagy azzal összefüggésben (minősített esetek) maradandó fogyatékosság vagy súlyos egészségromlás alakul ki a sérült, sértett vonatkozásában, vagy halál következik be, akkor a büntetési tétel jelentősen emelkedik, így akár szabadságvesztés kiszabására is sor kerülhet.

Azonban nem kizárt a szabadságvesztés büntetés kiszabása 8 napon túli sérülés (alap eset) esetén sem, ha egyéb súlyosító körülmények állnak fenn.   

A közlekedési jog, a balesetek vizsgálata egy kifejezetten speciális terület a jogban, sok-sok év elméleti és gyakorlat tapasztalat, speciális ismeret szükséges ahhoz, hogy egy baleseti ügyben hatékonyan lehessen az Ügyfelet képviselni. Sajnos ezt sokan nem látják reálisan, és úgy vélik, hogy aki ügyvéd az már önmagában alkalmas lehet arra, hogy közlekedési baleseti ügyben hatékonyan képviselje, vagy úgy gondolják, hogy bármelyik ügyvéd hatékonyan képviseletet tud nyújtani egy baleseti ügyben. Ezért a kedvezőbb ár alapján bíznak meg egy ügyvédet, ezzel kockára téve az ügyük sikerét és sok esetben kedvezőtlenebb ítélettel zárul az eljárás, mint az egy arra szakosodott ügyvéd esetében történt volna.    

A balesettel érintett Felek sokszor nem reálisan ítélik meg saját szerepüket, felelősségüket, hisz nem rendelkeznek speciális ismerettel, olyan jogi tapasztalattal, ami a baleset vizsgálatához szükséges. Sokszor azt gondolják ők nem lehetnek felelősek, nem érheti őket joghátrány, emiatt azt gondolják nekik nem lehet szükségük közlekedési szakemberre, baleseti vizsgálatban jártas ügyvédre. Így előfordul, hogy az eljárás végén szembesülnek azzal, hogy mégis nagy a baj. De ekkor már nem biztos, hogy olyan hatékonysággal lehet „segíteni”, mintha az eljárás legelején közlekedési ügyvédhez fordultak volna.

Praxisomban nem csupán azoknak az Ügyfeleknek tudok hatékony jogi védelmet biztosítani, akiknek a szabálysértési vagy büntetőjogi felelőssége felmerülhet, hanem sértetti képviselet is ellátok büntetőeljárásban. Sértettek számára kártérítési (sérelemdíj) ügyben is hatékony jogi képviseletet tudok ellátni. Ilyen esetben általában kártérítésre szakosodott ügyvéd kollégával közösen látjuk el a jogi képviseletet, a lehető legjobb eredmény elérése érdekében. Szívesen várom megbízását Debrecenben és Debrecenen kívül, így Hajdúböszörményben, Hajdúszoboszlón, Hajdúnánáson, Nyíregyházán és Budapesten is.